Ut med Times New Roman?

Times New Roman, en helt grei, men pregløs skrifttype.

Vi trodde det først var en spøk når vi så tittelen på BSTVs repotasje, men Studentparlamentet ved UiB har faktisk bestemt seg for å motarbeide kravet om Times New Roman som eneste godkjente skrifttype ved oppgaveinnleveringer. Som noen i redaksjonen har påpekt tidligere, det er kanskje på tide å slå et slag for den typografiske dannelsen på universitetet. Det er mange gode grunner til at kravet om å sette en tekst i «Times New Roman, 12 pkt, 1,5 linjeavstand, blokkjustert, 2 cm marger» er en dårlig standard.

Ut fra Matthew Buttericks practicaltypography.com kan problemet oppsummeres slik:

Kanskje Universitetet i Bergen burde satt ned noen med sans for god typografi og peiling på brukeropplevelser for å utarbeidet noen gode retningslinjer for hvordan en god og lesbar oppgave ser ut? Kanskje studenter skulle levert inn tekst elektronisk i Markdown (eller LaTeX) og dermed sluppet å tenke på typografien i det hele tatt?

Man kunne kanskje tenke seg at Studentparlamentets argumentasjon hadde med «font-hipsteri» å gjøre, men argumentasjonen er saklig: Det finnes forskning som antyder at noen fonter er vanskeligere å lese for dyslektikere enn andre. På bakgrunn av slik forskning har det faktisk blitt laget en egen font som skal være lett å lese for dyslektikere. Den er kanskje ikke særlig pen, men funksjonell og definitivt lett å lese. For å vise vår støtte til økt font-dannelse og tilgjengelighet har vi derfor gjort det mulig for dere å skru på denne fonten på UiBeta. Ideen kommer fra nettsiden til Brett Terpstra. Fonten heter OpenDyslexic og kan lastes ned gratis.

Hva synes dere?

Gjør UiBeta lettere å lese

2 kommentarer til «Ut med Times New Roman?»

1. apt-get install fonts-opendyslexic.
    Den var ikke pen på skjermen, nei, men det kan kanskje ha noe med anti-aliasing å gjøre. Zoomer inn til gigant-størrelse, så ser det greit ut.

Et annet problem er at den ser litt for gøyal ut til å skrive om alvorlige ting.

Tror vegen videre er et elektronisk standard-format, men det er ikke lett. I 1994 var det mange som trodde HTML og slikt skulle bli redningen. Vi vet hvordan det gikk …

Mark-down er jo befriende enkelt, men så er det dette med figurer og informasjons-design. Google «Hans Rosling om befolkningseksplosjonen site:nrk.no» for et ferskt eksempel. Mark-down faller litt igjennom her. :-/

2. Takk for feedback og linux-tips Håkon!

Vi må sikkert tweake litt mer på CSSen for å få OpenDyslexic til å rendre bedre på alle skjermer.

Jeg er enig i at den ikke gir et «alvorlig» preg, men poenget var snarere at i dag kan jo tekst tilpasses leserens behov dersom den ikke kommer satt på forhånd.

OpenDyslexic kan også brukes når du skal korrekturlese tekster; da hjelper det ofte å sette den i en annen, og litt uvant font, slik at ikke hjernen tar mange av disse snarveiene.

Som du sier er det alltid en utfordring å implementere nye standarder og syntakser, men noen fester seg jo mer enn andre. Markdown er bare et eksempel, og er jo egentlig laget først og fremst for å enkelt skrive tekster til nett som skal gjøres om til HTML. Den kan riktignok ikke gjøre alt, men ganske mye. Jeg tror allikevel det ikke skader å tenke høyt på disse tingene, og vi burde klare å komme med et bedre alternativ enn .docx og den arbeidsflyten Word tvinger deg inn i.

Det er stengt for kommentarer.