Kan UiB måles på nettsidene?

Kan man måle hvor god kvaliteten på et universitet bare ved å undersøke nettsidene?

Universitetsrangeringen Webometrics gjør nettopp dette når de bruker nettsidene som en indikator på et universitets kvalitet. To ganger i året rangerer de verdens universiteter på bakgrunn av omfang av innhold, antall filer i pdf, doc, docx og ppt-format, antall eksterne lenker til institusjonens nettsider og antall akademiske artikler og siteringer publisert i anerkjente tidsskrifter1.

Hver gang resultatene fra Webometrics publiseres går vi en runde med oss selv og våre kolleger på andre norske universiteter, og forsøker å trekke ut essensen i plasseringen vi blir tildelt.

Webometrics må ikke forveksles med en rangering av universitetenes nettsider – i betydningen godt webdesign, brukervennlighet eller innholdskvalitet. I noen tilfeller premierer de det stikk motsatte. Det gir oss noen utfordringer.

Webdesign er ikke en av spesialområdene til Webometrics

I år og i fjor fikk for eksempel UiB god uttelling for et høyt antall nettsider indeksert i Google. Målingen i februar rangerer faktisk UiB som nummer 9 i verden ut fra dette kriteriet!2 Selv forsøker vi å rydde opp, og å fjerne utdatert og irrelevant innhold og redusere antallet nettsider, for å øke brukervennligheten. Webometrics premierer også antall dokumenter til nedlasting (pdf, doc, docx og ppt), mens generell brukervennlighet og ikke minst krav til universell utforming av et nettsted, tilsier at mest mulig tekst bør ligge i html. For disse kriteriene har altså UiB mål som vil føre til at vi skårer vesentlig dårligere i Webometrics rangering.

I tillegg svinger resultatene til dels kraftig fra måling til måling. I 2014 falt UiO «ned» fra 68. til 2 470. plass på kriteriet for antall nettsider indeksert. Og i januar 2015 ble NTNU rangert som nummer tre i Norge, mens de i 2012 var best i Norden. I mellomtiden har de fått nobelpris!

Med andre ord: Vi er takknemlige for en god plassering i en internasjonal rangering, men er skeptiske til målemetodene til Webometrics. Vi følger med på rapportene, men må innrømme at vi ikke bruker mye tid på å sørge eller feire resultatene vi får her. Da tror vi det er strategisk langt viktigere å bruke tiden på å videreutvikle og forbedre UiBs nettsider, slik at de på best mulig måte viser fram UiBs kvaliteter innen utdanning, forskning og formidling.

Lenker

Mathilde Holm er underdirektør på Kommunikasjonsavdelingen.
Hans-Petter Isaksen er seniorrådgiver og fungerende leder for webseksjonen ved Kommunikasjonsavdelingen